joi, 28 octombrie 2010

Standarde profesioniste de inramare (partea a II-a)




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                                                                                                                          
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  

MAI MULTE DESPRE PASPARTU-URI DECAT ATI VREA CU ADEVARAT SA CUNOASTETI

Data trecuta am stabilit ca fotografiile si restul lucrarilor de arta nu se vor inrama in direct contact cu geamul deoarece condensul interior le va ruina cu timpul. Pentru a tine la distanta de geam lucrarea de inramat se folosesc distantoarele (engl. spacers) si pasparturile (fr. passepartout). Distantorul poate fi orice bagheta mai ingusta decat faltul (pentru a nu fi zarita prin paralaxa geamului atunci cand privim rama sub diverse unghiuri). Pentru a evita introducerea unor factori suplimentari de risc la adresa conservarii lucrarii de arta, baghetele respective sunt facute din plastic transparent sau colorat (de obicei in negru, auriu si argintiu) si se asorteaza la tipul de finisare cel mai apropiat de buza ramei.

Pasparturile 

Sunt realizate dintr-un carton de buna calitate cu grosimea de aproximativ 1,5 mm. In tarile cu o lunga traditie a inramarilor de calitate aceste cartoane sunt produse si oferite pe piata in sute si mii de culori si nuante pentru a ne oferi posibilitatea unor inramari sofisticate. Pentru a spori efectul estetic precum si pentru a atrage privirea spre lucrarea de arta propriuzisa se pot folosi doua, trei sau chiar mai multe asemenea pasparturi de diverse marimi si nuante. Suprapunerea pasparturilor este cea mai simpla cale de a potenta vizual acest accesoriu. O alta modalitate de a spori impactul pasparturilor este texturarea suprafetelor, fie din fabrica, fie manual. De la texturare nu mai e decat un pas pana la gravarea si incrustarea unor elemente decorative pe suprafata pasparturilor. Miezul cartonului de paspartura fiind alb face ca si incrustatiile de pe fetele colorate ale pasparturilor sa ne apara tot albe. Daca incrustatiile sunt mai adanci, marginile lor vor fi albe, iar la baza vor avea culoarea paspartu-ului de dedesubt. Nu ne opreste nimeni sa practicam embosarea sau pirogravarea pasparturilor cu elemente repetitive sau continuui. Alt curs posibil de urmat ar fi aplicarea unor elemente decorative tridimensionale direct pe fata paspartu-ului. Pasparturile astfel pregatite pot fi finisate in armonie cu restul ramelor prin vopsire, aurire, patinare si ceruire. Astfel de pasparturi bogate apartin unor lucrari si interioare din epoci trecute, dar rameurul profesionist, restauratorul de rame si designerul de interioare trebuie sa aiba in arsenalul lor si acest tip de munitie.
Nu vom omite sa mentionam marea clasa a pasparturile caserate in piele, matase, panzeturi sau chiar hartie decorativa. Adeseori asemenea pasparturi au fereastra interioara ornata cu o minuscula rama cu falt invers, articol cunoscut pana si in lumea anglo-saxona sub numele frantuzesc de fillet. Pasparturile caserate in piele, matase sau suede pot deveni spectaculare in combinatie cu embosarea.

O mentiune speciala se cuvine a face in beneficiul asanumitelor "paspartu-uri frantuzesti" (French Mats) care de mai bine de doua sute de ani dau inramarilor o eleganta si un farmec care transgreseaza epocile si modele. Aceste pasparturi sunt realizate prin simpla trasare a unor linii si benzi mai mult sau mai putin late, de culori pale asortate celor din lucrarea de inramat. Ele sunt niste "trompe l'oeil"-uri de pasparturi multiple suprapuse. Briliant! Simplu si eficient! Cu putina practica ele devin o adevarata mina de aur pentru rameurii profesionisti.

Pasparturi de calitate muzeala

Pentru a sfarsi cum se cuvine acest subiect mai trebuie adaugat ca, in functie de proprietatile arhivistice, pasparturile sunt fie obisnuite (acide), fie speciale (neacide). Cele ordinare contin lignina si vor elibera gaze acide in interiorul ramei care la randul lor vor afecta totul in jur. In lipsa unui kit de stabilire a PH-ului, o paspartura suspecta de aciditate trebuie privita in taietura. Daca taietura s-a ingalbenit, puteti fi siguri ca priviti la o paspartura obisnuita. Pasparturile acid-free sunt tratate in fabrica sa ajunga la un PH neutru la iesirea de pe banda de fabricatie. Cu timpul insa agentii chimici respectiv se satureaza si paspartura redevine acida.
Paspartura tip Conservation Mat sau Archival Mat  - este produsa din alfa-celuloza (miez de pulpa lemnoasa) pura si e si tratata chimic. Producatorii garanteaza neutralitatea ei pe timp de 300 de ani.
Paspartura tip Museum Mat sau Rag Mat - construita din fibre pure de bumbac si celuloza. Celuloza este un material mai ieftin care ofera suficienta protectie in majoritatea cazurilor de inramat.
Paspartura tip Museum Board - Aceasta este paspartura de cea mai buna calitate in zilele noastre si este produsa 100% din fibra pura de bumbac.

False pasparturi
Daca am ajuns aici, hai sa inlaturam o confuzie comuna printre utilizatorii romani de rame care spun paspartura si acelei rame interioare mai mult sau mai putin lata, mai mult sau mai putin complicata, care se insereaza in faltul ramei exterioare pe care o prelungeste fizic si estetic. Aceasta rama mai mica nu joaca nici rolul pasparturii si nici nu are versatilitatea si fizicitatea unei pasparturi. Rama aceasta interioara este o insertie, o prelungire a ramei propriu-zise, nicidecum un paspartu.
Alta: unele lucrari rotunde sau ovale sunt inramate in rame patrate sau dreptunghiulare avand pasparturi cu deschideri rotunde sau ovale. Acelui paspartu rotund sau oval realizat din lemn, care intra in faltul ramei exterioare si prelungeste vizual rama, este tot un fel de insertie careia in engleza i se spune spandrel.

Ca intotdeauna, va reamintesc ca daca doriti sa ma contactati un email la adressa RameRoscas@aol.com e cea mai sigura cale.

---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------



Reproducerea integrala sau partiala a textelor si imaginilor publicate de Cornel Rosca pe acest blog este strict interzisa fara aprobarea scrisa a autorului (adresa de contact: rameRoscas@aol.com). Va multumesc pentru intelegere.

miercuri, 27 octombrie 2010

Standarde profesioniste de inramare (partea I)





*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                                                                                                                         
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  


A fost odata...

Cand ma gandesc la cate goblene am inramat in anii 80, eu si colegii (concurentii) mei rameuri din Timisoara, in contact nemijlocit cu geamul, imi vine sa mor de rusine iar faptul ca astea erau standardele epocii nu-mi usureaza cu nimic constiinta.

N-as vrea sa gresesc, dar nu-mi amintesc sa fi existat carton de paspartu (fr. passepartout, engl. mat) in magazinele Fondului Plastic din acea epoca si, daca acolo nu exista, atunci nicaieri in alta parte n-ar mai fi avut rost sa caut. In cateva situatii am improvizat paspartu-uri dar asta-mi veneau cumva din zona considerentelor estetice sau chiar a escamotarii posibilitatilor tehnice rudimentare, nicidecum din ratiuni tinand de protejarea obiectului inramat. Incultura noastra, a rameurilor, era secondata insa perfect de cea a clientilor nostri, asa ca toata lumea era fericita si frenetica precum gainile'n hambar.

Riscuri si primejdii nebanuite

Pastelurile, creta si carbunele sunt literalmente asaltate fizic cand intra in contact direct cu geamul. Arta pe hartie si goblenurile sunt si ele atacate perfid de condensul care se formeaza in dosul geamului, acesta invitand in timp alterarea culorilor, mucegaiul si putreziciunea. Va amintiti fotografiile vechi imposibil de dezlipit de pe geamul ramelor? Ei bine, necazul este imputabil exact acestui defect de inramare si, evident, condensului din interiorul ramelor. Remediul vine din doua tehnici distincte de inramare: paspartura si distantorul.
Dar ingalbenirea desenelor, aquarelelor sau fotografiilor v-ati intrebat cine o cauzeaza? Ei bine, dusmanul insidios are un nume: radiatiile ultraviolete din lumina zilei si mai ales a soarelui. Culmea e ca geamul obisnuit opreste cam 90% din bombardamentul cu radiatii ultraviolete. Efectele celor mai putin de 10 procente care penetreaza geamul sunt ravasitoare. Corectia partiala acestui neajuns se numeste geamul anti-UV care blocheaza cam 97-98% din radiatiile UV. Un geam mai performant decat acesta, se gaseste, dar aceste ultime 1-2% de UV sunt barate cu un cost adesea prohibitiv.

Ati observat culoarea maronie ca un fel de arsura care apare cu timpul, in interiorul ramelor, atat pe suprafata lemnului cat si pe marginile hartiei sau panzei aflate in contact cu/ori in vecinatatea lemnului? Acestea sunt arsuri acide cauzate de gazele acide eliberate in principal de lignina aflata in lemn, dar si in compozitia hartiei facuta, cum se stie, din lemn. Amanarea sau chiar evitarea acestor daune insemna folosirea unor bariere si materiale cu PH neutru.

Amintiri din Viitor

America deschide partii si in industria ramelor si inramarilor fiind cu ani buni in fata restului lumii. Ceea ce vedem ca se intampla azi in acea parte a lumii va ajunge mai devreme sau mai tarziu sa prinda radacini si in restul lumii. Suprematia SUA pe piata ramelor se intemeiaza pe imensitatea unei piete sofisticate si bine informate, situatie neintalnita, din pacate, in Europa. Afirmatia mi-o sustin cu zeci de argumente posibile dintre care voi aminti aici doar doua:
     a) niciunde in Europa nu exista o revista dedicata ramelor si rameurilor in timp ce in SUA exista doua, Decor si Picture Framing Magazine, reviste care apar lunar, se distribuie gratuit tuturor profesionistilor din domeniul ramelor si inramarilor, si sunt tiparite in cca 60-120 de pagini, si asta in ciuda vremurilor vitrege pe care le traversam. Aceste reviste reprezinta o comoara de informatii si analize de profil. Lor li se adauga zeci (poate sute) de carti si brosuri scrise pe diverse teme de interes pentru aceleasi categorii profesionale si care acopera practic toate domeniile producerii, inramarii si comercializarii ramlor. O vizita pe amazon.com si o cautare pe frame, framing books va va convinge mai mult decat o pot face eu aici.
     b) preocuparea aproape religioasa a profesionistilor americani pentru inramarea prin metodele cele mai eficiente din punct de vedere arhivistic. Biblia materialelor si tehnicilor celor mai corecte de inramare a fost si ea elaborata tot in SUA si e cunoscuta sub acronimul FACTS (Fine Art Care and Treatment Standards).

Studiul acestor publicatii (tiparite sau online) precum si al FACTS va va familiariza cu materiale si tehnicile indispensabile atelierelor de inramare. Va dau un continuare numele englezesti pe care le puteti cauta pe internet pentru a aprofunda cunostintele din domeniul ramelor si inramarilor: Acid Mat si Acid-free Mat, Museum Board si Museum Mat (Rag Mat), Conservation (Archival) Mat Board, Anti-UV Glass, Museum Glass, Mat, Matting si Spacers, ATG tape si Mylar etc.

Nu vreau si nici nu pot sa ma substitui bibliografiei de profil. Am destule de zis in domeniul ramelor, dar prefer sa va vorbesc despre ceea ce gasiti mai greu sau nu gasiti deloc pe internet. In partea a doua a acestei postari va voi mai tortura putin cu niste explicatii tehnice, dupa care vom fi liberi sa rememoram, sa sporovaim si sa barfim atat cat dorim pe tema ramelor.

In cazul in care doriti sa ma contactati, un email la RameRoscas@aol.com  va produce cele mai sigure si rapide efecte.


---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------



Reproducerea integrala sau partiala a textelor si imaginilor publicate de Cornel Rosca pe acest blog este strict interzisa fara aprobarea scrisa a autorului (adresa de contact: rameRoscas@aol.com). Va multumesc pentru intelegere.

duminică, 24 octombrie 2010

Foita de aur




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                                                                                                                           
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  



Acesta este un subiect oarecum jenant in lumea artistica romaneasca deoarece aici s-a impamantenit folosirea abuziva si absolut inexacta a acestor trei cuvinte pentru a indica precis IMITATIA de aur. Pentru exactitate trebuie sublinait ca imitatia de aur este imitatie pura, adica necontinand nici macar un fir de aur in compozitia ei.

Gasesc ca in acest caz, la adapostul perpetuarii traditiei mioritice a impreciziilor si ambiguitatilor, utilizarea eronata a cuvantului "aur" este una vinovata deoarece atat vanzatorii cat si utilizatorii acestei "foite de aur" stiu cu precizie ce vand, respectiv ce folosesc in lucrarile lor si bat jenati in retragere atunci cand sunt confruntati: "aa..., pai de foita de aur AUTENTIC vorbiti? Pai, nu, asta nu este aur AUTENTIC" de parca ar exista doua calitati de aur: FALS si AUTENTIC.

Utilizarea aurului pentru infrumusetarea obiectelor din lemn, os sau piatra are o traditie de multe mii de ani insa doar saracia si perversitatile moralei comuniste ne-au facut sa consideram cu invidie si vinovatie acest metal si sa acceptam substituirea lui cu altul de 44 de ori mai ieftin pe unitatea de suprafata. Frumusetea, docilitatea, transparenta si lustrul foitei de aur nu pot fi insa substituite de niciun alt metal. In plus, spre deosebire de orice alt metal, aurul nu oxideaza niciodata si de aceea suprafetele aurite nu se cer protejate. In fapt, a lacui un obiect aurit este nu doar dovada nepriceperii dar si a prost gustului pentru ca nu exista o cale mai sigura decat aceasta de a face ca foita de aur sa arate precum o vopsea aurie.

Foita de aur este de 1000 de ori mai subtire decit firul de par si se vinde sub doua forme: libera (asezate in niste carticele de hartie si au dimensiunea de aproximativ 8 x 8 cm), respectiv transferabila (in care caz folia de aur este fixata pe foi sau role de hartie). Imitatia de aur (ger. Schlagmetal) este mult mai groasa decat foita de aur si are dimensiunile de aproximativ 15 x 15 cm. Asa ca data viitoare cand vi se prezinta un obiect aurit veti sti ca este metalizat in imitatie de aur daca puteti distinge foliile cu latimea de 15 cm. A insista cu explicatii de genul ca aurul Tailandez sau Pinguinez are dimensiunea de 15 cm nu este decat o incercare indrazneata de a va prosti in fata. Spre stiinta dvs, foita de aur este atat de subtire incat nu poate fi manevrata cu degetele pentru ca s-ar lipi pe ele. Mai mult, cea mai mica expiratie deasupra acestei foite o va impaturi, mototoli sau face sa-si ia zborul si sa planeze prin aer.



In magazinele specializate din cateva mari orase ale lumii, precum New York sau Londra, foita de aur se vinde in incremente de 1/2 karat. Adica poti folosi foita de 22k sau de 22,5k, 23K sau 23,5K etc. Puritatea aurului este masurata in karate, unde 24 de karate este aurul 100% pur. Prin aliere cu alte metale se obtine un aur mai rosiatic sau mai galbui, mai verzui, mai violaceu sau mai albicios. Aurul aliat in proportii egale cu argintul ne va da  asa numitul aur alb de 12 k care este, evident, mai cald in aparenta decat argintul si mai degraba alb decat galben. Un aur extrem de frumos care, din pacate, e condamnat sa oxideze din cauza celor 50% "gene" de argint. Oxidarea asta nu poate fi amanata decat prin protejarea suprafetei cu un strat foarte subtire de lac. Aurul de 18k (pale) difera puternic de aurul de 16 k (lemon) si amandoua difera la fel de mult in comparatie cu aurul de 22k sau cel alb de 12k. Din experienta mea americana de restaurator de rame antice (am lucrat pe rame provenind de la unele dintre cele mai mari muzee ale lumii, cum ar fi Metropolitan Museum din New York) va asigur ca aceasta mare varietate de nuante si calitati ale foitei de aur vine ca o manusa restauratorilor caci in final ei trebuie sa faca zonele reparate de nerecunoscut in ansamblul ramei. De aceea restauratorii se afla sub obligatia de a auri cu foita cea mai potrivita caci mai tarziu va fi imposibil sa transformi culoarea aurului prin tratarea lui cu lacuri, aniline sau pigmenti fara ca asta sa nu se traduca in opacizarea zonei cu pricina. Iar daca dupa aceea mai ai de potrivit si patina, zona se va matui cu atat mai mult facand-o cu totul inacceptabila. Asa, plecand de la aceasi calitate si culoare de aur, restauratorul nu are sa-si bata capul decat cu o mie de alte probleme aflate insa toate sub controlul lui (presupunind ca stie ce face si nu mimeaza profesionalismul in fata unor clienti neavizati): acuratetea reproducerii detaliilor, texturii, a culorii bolului de dinaintea auririi si a patinei etc.
Ca tot veni vorba de restaurari, am vazut restaurari submediocre de rame prin Romania, culmea, unele dintre ele fiind apreciate la superlativ de niscai galeristi si licitatori de reputatie nationala. Vreau sa cred ca doar pretul platit in schimbul acelor "opere" si nu ignoranta joaca rolul covarsitor in fundamentarea aprecierilor lor. Am vazut restaurari "cosmetice" si in afara Romaniei, dar acele restaurari rusinoase aveau intotdeauna de aface cu pretul meschin platit pentru restaurarile respective si nu puteau fi regasite in muzeele, galeriile si casele de licitatie de prestigiu. Ma tem insa ca in Romania arta restaurarii s-a diluat dramatic in perioada comunista, in acele lungi decenii de "merge si asa, multi vad si putin pricep". Restauratorii formati in acele vremuri sunt insa profesorii unor ucenici restauratori din zilele noastre. Si atunci parca nu ma mai mira ca in tara asta vorbim cu gura plina despre foita (imitatie) de aur si cu jumatate de glas, si mai intr-o parte, despre ...foita de aur AUTENTIC.

In ceea ce priveste ROSCA'S, noi consideram foita de aur ca pe orice alt material si o folosim acolo unde ea este potrivita, fie din punct de vedere istoric, fie din punct de vedere estetic. Sunt situatii (mai ales in cazul ramelor de autor) cand folosim si imitatia de aur sau foita de cupru pentru ca aeastea oxideaza in mod fabulos si ne dorim o astfel de finisare. Noi nu ne lasam insa clientii sa creada ca primesc foita de aur daca acest lucru nu e adevarat. Poate ca am fi facut-o si noi daca acest business si-ar fi extras seva si castigurile exclusiv din Romania. Dar eu, Cornel Rosca, am invatat cu adevarat meseria si afacerile cu rame de cea mai buna calitate posibila abia in America, o lume cinstita, exigenta si harnica, iar asta ...lasa urme.


---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------



Reproducerea integrala sau partiala a textelor si imaginilor publicate de Cornel Rosca pe acest blog este strict interzisa fara aprobarea scrisa a autorului (adresa de contact: rameRoscas@aol.com). Va multumesc pentru intelegere.

sâmbătă, 23 octombrie 2010

Rame la kilogram, rame la bucata, rame la metru si ramele manufacturate la comanda




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                                                                                                                         
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  



Desi diferenta dintre cele patru categorii de rame pare limpede de deslusit, raritatea ultimei specii de rame ma obliga la niste lamuriri.

Numesc rame la kilogram acele rame de gata, stantate sau turnate in cantitati industriale, al caror pret este atat de marunt incat ai fi embarasat sa se afle ca le-ai cules de prin cosurile cu solduri si ca ai cumparat doua bucati de maruntisul primit drept rest de la paine. Sunt ramele acelea strident colorate si pline de luciri ieftine pe care unii oameni le considera si le folosesc drept rame fotografice.

Numesc rame la bucata o alta categorie de rame de gata, anume ramele care se vand in doar cateva dimensiuni standard. Sunt ramele "bocanci", pe care le cumperi cu cateva numere mai mari decit ti-ar fi fost util, urmand sa umplii excesul cu un paspartu inestetic, cam la fel cum unii cumpara bocanci mai mari in ideea ca ei se vor potrivi mai tarziu unui picior aflat in crestere. Imitand fara talent si fara mare osteneala un soi de rama traditionala oarecare, pretul acestor cadre nu uimeste decat pe cei obisnuiti sa agate pozele de perete cu cate patru pioneze.
Ramele la bucata au insa un viitor prosper in fata si ma astept ca aspectul lor sa se amelioreze binisor in temeiul volumului tot mai mare de lucrari cu dimensiuni standard asteptand sa fie incadrate. Hartia de desen si cartoanele de pictura, la fel ca si panzele pregatite si intinse pe sasiuri sunt toate vandute in dimensiuni standardizate. Si asta de cateva decenii bune. Fotografiile se tiparesc si ele in doar cateva marimi bine definite. Pana si goblenele se vand in kituri de lucru complete, evident, doar in cateva dimensiuni predeterminate

Ramele la metru sunt un hibrid comercial nascut din nevoia de a incadra intr-o maniera cat mai ieftina si decenta acele lucrari cu dimensiuni certate cu standardele vremii. Relativa ieftinatatea a incadrarilor de acest fel se bazeaza pe pretul foarte redus al baghetelor si pasparturilor realizate industrial pe care fiecare rameur le stocheaza intr-o gama inevitabil redusa de culori, profile, modele si finisari. La randul sau, clientul renunta si el la niste pretentii si nu se mai plange ca in realitate are de ales doar intre doua sau trei baghete de dimensiuni si culori acceptabile, sau ca la colturi baghetele ornate nu se aliniaza estetic niciodata si ca paspartu-ul arata cazon si saracacios. Acestea sunt in mod abuziv catalogate drept "rame la comanda" pentru ca, exceptand dimensiunea precisa a ramei cu greu poti comanda si altceva avand la dispozitie atat de putine optiuni. Doamne fereste sa aveti nevoie de o rama mai lunga de 3-4 metri sau mai lata de 13 cm ca atunci chiar nu va mai poate rezolva nici un astfel de atelier, oricat ati comanda si oricat ati plati pentru astfel de rame.
Cercetand internetul veti remarca mandria cu care rameurul roman va anunta ca atelierul dumnealui ofera peste 200 de modele de rame si peste 20 de culori de paspartu, in timp ce rameurul din America nici nu se lauda cu mai putin de 2000 de modele de rame si cateva sute bune de modele de paspartu. E locul sa confirmam aici ca si cumparatorul roman de rame difera de cel american, primul avand foarte putine asteptari si repere atunci cand apeleaza la rameurul sau. Diferenta de orizonturi si de interese in arta si tehnica inramarii e ilustrata de faptul ca in America exista cel putin doua reviste consacrate exclusiv ramelor si inramarilor, Decor Magazin si Picture Frame Magazine, si fiecare apare lunar in 60-120 de pagini, chiar si acum, in plina criza. In Romania nu mai exista la aceasta ora nici o revista de arta, necum de rame.
Viitorul ramelor "de gata" poate fi analizat si prezis daca urmarim evolutia pietei americane a ramelor, cea mai mare, cea mai sofisticata si rafinata piata de rame din lume, o piata de multe miliarde de dolari anual. In prezent atelierele de inramat la comnda detin mai putin de 7% din intreaga piata. Restul o reprezinta ramele de gata si arta preinramata. Cu zece ani in urma SUA numara peste 25.000 de ateliere de inramare fara a-i socoti aici si pe cei care inramau de la domiciliu, pentru ca in prezent numarul acestor ateliere sa tinda spre 5.000 in ciuda faptului ca piata ramelor nu a scazut, ci dimpotriva, a crescut.

Elita ramelor dintotdeauna a fost si ramane rama manufacturata la comanda in ateliere cu o expertiza totala in acest domeniu. In aceste ateliere nu se executa "rame Blondel" si nici baghete gen Fondul Plastic, ci reproduceri fidele de rame antice sau rame de conceptie proprie, adevarate unicate, in forme marimi, modele si finisari experte, la standardele de calitate multumind si cele mai pretentioase muzee ale lumii. Acestea sunt ramele construite anume pentru lucrari de mare valoare baneasca sau afectiva. Astfel de rame nu se vor arunca sau inlocui atata timp cat reparatia si restaurarea lor ramane posibila, ele fiind parte integranta a obiectului de arta inteles ca sursa de admiratie si pretuire colectiva.
Nu doar acuratetea istorica sau aurul de pe  suprafata lor le fac pretioase (pentru ca nu toate ramele din aceasta clasa sunt istorice sau finisate neaparat in aur), nu doar faptul ca au fost concepute, construite si finisate ca un intreg cu o destinatie precisa, nu doar maestria tehnica si artistica ori felul in care complimenteaza arta, ci toate astea la un loc plus multe alte aspecte fac ca ele sa fie pe drept considerate Rolls Royce-urile ramelor.
O manufactura de rame la comanda se adreseaza unor nevoi speciale. Iubitorii si colectionarii de arta ar trebui sa celebreze existenta unei asemenea manufacturi, nicidecum sa chestioneze direct pretul sau inventarul stilistic al firmei. E bine de amintit la acest punct ca o manufactura de rame isi construieste ramele conform specificatiei clientului, pornind de la cheresteaua uscata si pregatita timp de cel putin trei ani de zile. Prin urmare aici nu exista pret la metru, ci doar pret pe lucrare, practic nici o rama nefiind identica cu alta.

In prezent au ramas doar cateva duzini de manufacturi de rame in toata lumea iar Rosca's SRL din Craiova este cu siguranta una dintre ele si singura care a existat vreodata in Romania.


---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------



Reproducerea integrala sau partiala a textelor si imaginilor publicate de Cornel Rosca pe acest blog este strict interzisa fara aprobarea scrisa a autorului (adresa de contact: rameRoscas@aol.com). Va multumesc pentru intelegere.

joi, 21 octombrie 2010

Geam anti-reflex, anti-UV si museum glass




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                        
*                                                                                                                                         
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  


Spuneam in postarea mea anterioara ca, in general, la romani cultura ramelor si inramarii este adesea lacunara. Si nu ma refeream la bunicuta chitita sa inrameze poza nepotului sau calendarul bisericesc, ci chiar la clientii mai pretentiosi ai atelierelor de inramat din tara, la oamenii aceia care iubesc arta si-si doresc solutii sofisticate si durabile de inramare, indiferent de pret. Ori sunt mahnit sa constat ca acestor clienti pretentiosi li se ofera un asa zis geam antireflex care nu este nimic mai mult decit un geam givrat, adica matuit pe una dintre fetele lui.

OK, orice suprafata matuita absoarbe si reflecta lumina in mod diferit in comparatie cu o alta, neteda si lucioasa. Reflexele luminii pe aceste suprafete matuite vor fi mult reduse in intensitate dar, din nefericire, si transparenta geamului matuit va suferi in aceeasi masura in care reflectvitatea lui a fost "imbunatatita". Daca fotografia, goblenul, desenul, aquarela sau penita nu sunt literalmente in contact strans cu asa zisul geam anti-reflex, privitorul nu va putea deslusi cu claritate la ce anume se uita. Ori  aceasta situatie este de doua ori nesatisfacatoare caci, pe de-o parte, nicio lucrarea inramata nu trebuie ascunsa privirii si, pe de alta parte, pentru ca este cu desavirsire interzis ca obiectuil de arta sa intre in contact cu geamul deoarece condensul interior  va conduce in timp la alterarea culorilor, putrezirea materialului si lipirea lucrarilor de geam. Tocmai pentru a evita acest contact fizic cu geamul se folosesc passpartout-urile (engl. mats) si distantoarele (engl. spacers).

Geamul matuit pe post de geam anti-reflex este la fel de util inramarilolr pe cat sunt de utile lentilele matuite pe post de ochelari de soare.

In loc de un singur geam, am folosit trei feluri diferite de geam asezate
unul in continuarea celuilalt in faltul acestei rame caseta  
(engl. Shadow box). In stanga avem geamul mat, adica asa zisul geam antireflex
vandut in Romania. La mijloc, oricat de greu v-ar veni sa credeti,  
se afla o fasie din geamul antireflex adevarat (observati cat este de transparent),
iar in dreapta avem geamul obisnuit cu reflexele lui cu tot. Pensulele si ruleta
au fost asezate intentionat in poza pentru a crea reflexe pe geamuri.

Deci tocmai v-am demonstrat ca exista geam antireflex perfect transparent, dupa cum exista si geam anti-UV (ultraviolete). Cel mai bun, dar si cel mai scump geam folosit la inramari este Museum Glass. Acesta este atat de transparent si lipsit de reflexe incat, chiar de la o palma distanta, vei jura ca nu exista si te vei lovi de el in incercarea de a atinge tabloul sau obiectele inramate. Primul contact cu geamul Museum este imposibil de uitat din cauza perplexitatii pe care o traiesti. E ceva din categoria imposibilitatilor fizice, ceva de-a dreptul nepamantesc, e ca si cum vi s-ar arata in bezna un fasciul luminos care inconjoara si lumineaza in acelasi timp toate laturile unui cub. Nu ma intrebati cat costa Museum Glass. Nu e secret (aproximativ 500 USD/mp in USA si mult maimult in UE), dar cine intreaba de pret in loc sa se bucure ca asa ceva exista, precis nu si-l poate permite.


---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------



Reproducerea integrala sau partiala a textelor si imaginilor publicate de Cornel Rosca pe acest blog este strict interzisa fara aprobarea scrisa a autorului (adresa de contact: rameRoscas@aol.com). Va multumesc pentru intelegere.

Despre ramele de tablouri Rosca's




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                          
*                                                                                                                                            
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 



Inarmat cu bani putini, experienta profesionala americana la standardele cele mai ridicate, ambitie si enorm de multa sansa, in vara anului 1991 am infintat la Craiova manufactura de rame Rosca's SRL cu scopul marturisit de a forma specialisti capabili sa produca pentru export, la comanda, rame de o calitate, un rafinament si o diversitate nicicand intalnite in Romania pana atunci. Reproducerile de rame antice de calitate muzeala dar si ramele de autor executate cu materiale traditionale si tehnologii stravechi sunt astazi marca firmei Roscas's. La aproape doua decenii de la infintarea acestei manufacturi recunosc ca mi-am atins in buna masura scopul propus, ramele Rosca's fiind exportate cu regularitate, in principal in America, unde ele impodobesc colectiile de arta ale unora dintre cele mai faimoase personalitati politice, culturale si sportive ale planetei. Cel putin doi fosti presedinti americani si un viitor rege european se numara astazi printre posesorii ramelor construite cu arta, discretie si profesionalism de catre minunatii artisti rameuri din Craiova.

Voi reveni curand cu imagini, pareri si povestiri din lumea ramelor adevarate si a putinilor manufacturieri ramasi in lume sa tina sus steagul unei traditii si arte pe cale de disparitie. Sper sa ma incurajati sa continui ceea ce am inceput aici, caci sunt destule de spus despre aceasta esoterica nisa iar cultura ramelor la romani, in general, se afla in mare, mare suferinta; atat de mare incat aceasta lacuna grava m-a motivat sa-mi impartasesc cunostintele pe aceasta cale. Dar nu ma astept sa am o audienta stufoasa si inca de pe acum ma incearca teama ca voi obosi sa vorbesc de unul singur. Sper sa ma insel.

Daca pentru un motiv sau altul veti dori sa ma contactati urgent, un email trimis la RameRoscas@aol.com va primi un raspuns prompt din partea mea.  Pana cand ma voi deprinde cu blogul si uneltele lui si voi dezvolta reflexul vizitarii lui regulate va mai dura insa o vreme. Va solicit ingaduinta pentru lipsurile inerente inceputului. In plus, abilitatile mele scriitoricesti si mai ales cele ortografice nu mai sunt chiar ceea ce au fost ele odinioara si platesc tribut lungilor perioade petrecute departe de tara si mai ales rigiditatii cu care, la varsta mea, ma adaptez ortografiei post comuniste.

Un mic film documentar despre ce inseamna si cum sunt produse ramele Roscas
puteti viziona pe You Tube la adresa de mai jos:


---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------




Reproducerea integrala sau partiala a textelor si imaginilor publicate de Cornel Rosca pe acest blog este strict interzisa fara aprobarea scrisa a autorului (adresa de contact: rameRoscas@aol.com). Va multumesc pentru intelegere.